Mi nem csak vizsgálunk, gyógyítunk!

Betegség Cimkék: endoszkópia

Coloproctológiai betegségek

A coloproctológia a vastagbél és a végbél betegségeivel foglalkozó gastroenterológiai terület. A coloproctológiai betegségek tünetei: a székelési szokás megváltozása, székrekedés, hasmenés, véres széklet, inkomplett kiürülés érzése a végbélből, széklet tartási zavar, széklet kiürítési zavar, végbél fájdalom, viszketés megjelenése.

Barrett nyelőcső

Reflux betegség szövődménye: Barrett nyelőcső – rákmegelőző állapot. Barrett-nyelőcsőrőll akkor beszélünk, ha a nyelőcsőben normálisan előforduló el nem szarusodó laphámsejtekből álló nyálkahártyaréteget speciális hengerhámsejt réteg helyettesíti.

Colitis ulcerosa

A colitis ulcerosa a vastagbél ismeretlen eredetű, a végbelet érintő és a vastagbél felsőbb szakaszai irányban változó távolságra terjedő gyulladásos betegsége. Visszaesések (relapsusok) és javuló állapot (remisszió) jellemzik.

Hasfájás

Feltétlenül orvoshoz kell fordulni, ha: a fájdalom nem szűnik meg 1-2 nap alatt, ha egyre fokozódó jelleget mutat, láz-, véres székletürítés-, fekete színű széklet ürítése jelentkezik, krónikus (régóta tartó) fájdalom esetén ha vashiányos vérszegénység fejlődik ki, fogyás jelentkezik, ha az egyébként orvos által kezelt fájdalom jellege megváltozik!

Teltség érzés

A gyomor és a nyombél között ezt a bonyolult kapcsolat idegelemek és hormonok szabályozzák, melyek az elfogyasztott táplálék mennyiségétől és minőségétől (pl. zsír- és fehérje tartalom, vegyhatás ) is függenek. A fenti mechanizmusok bármelyike károsodást szenved, az állandó teltség érzet kialakulásához vezet.

Székrekedés

A funkcionális székrekedés nyilvánvaló szervi ok nélkül jelentkező székelési nehezítettség vagy székelési képtelenség. 4-5 napnál régebben tartó széklet-leállás miatt akkor is orvoshoz kell fordulni, ha semmiféle panaszt nem okoz a betegnek.

Végbél előreesése: anális prolapszus (analis prolapsus)

A végbél nyálkahártyája előreesése során a végbélnyílásban megjelenik a nyálkahártya esetleg maga az egészen kifordult végbél. Masszív székrekedés, vagy székletürítés alatti erős préselés, esetleg krónikus aranyeres problémák / végbél polypok is közrejátszhatnak a létrejöttében.

Végbél viszketés, anus viszketése

A végbélnyílás viszketése leginkább az anus-nyílás bőrének betegsége. A bőrben lévő idegvégződések irritációjának következtében az epidermis-dermis határon lévő fájdalom érző idegvégződések túlérzékenyítettek.

Vérszegénység

A vérszegénység (orvosi nevén anémia) a vörösvérsejtek és az oxigén szállító hemoglobin mennyiségi csökkenését jelenti. Tünetei: fáradékonyság, gyengeség.

Hasnyálmirigy gyulladás : pancreatitis

Hasnyálmirigy gyulladás: pancreatitis. Akutan a környező gyulladás más szervekre is terjedhet és a folyamat távoli szervek (más elváltozások) működési zavarát okozhatja.

Epekövesség

Feltétlenül orvoshoz kell fordulni, ha: a fájdalom nem szűnik meg 1-2 nap alatt, ha egyre fokozódó jelleget mutat, láz-, fogyás jelentkezik, ha az egyébként orvos által kezelt fájdalom jellege megváltozik.

Comesa
Medical Measurement Systems